Följ oss

Testa en inte-inte-dag

4 januari 2021

Dietist på Adolf Fredriks Fysiocenter

Du kanske är en av dem som nyligen givit nyårslöfte till dig själv och andra. Kan det ha haft något att göra med att du inte ska äta godis? Eller kanske att du inte ska vara så lat? Möjligen att du lovat dig själv att du inte ska vara så lättlurad, lättsårad, lättskrämd…

Låt oss göra ett litet tankeexperiment. Det du ska göra nu är att inte tänka på din granne. Det enda du behöver göra är att inte tänka på din granne! Gjorde du som jag bad dig om eller var det möjligen så att du tänkte på din granne? Det sägs att vår hjärna har svårt att ta till sig ordet inte. Så när du säger att du inte ska äta godis tänker hjärnan… aha, äta godis, ja men det ska jag se till att du gör. När du inte ska vara lat tänker hjärnan… du ska vara lat – inga problem, det ordnar jag.

Jag kan inte räkna alla som berättat för mig hur de har gått in i en affär med tanken att de inte ska köpa godis. De kan gå runt i butiken med mantrat ”jag ska inte köpa godis, jag ska inte köpa godis”… och så, kommer de ut med… godis!

En rolig utmaning är att testa en inte-inte-dag. Du omformulerar helt enkelt dina meningar till att innehålla det du vill ska ske istället för det du inte vill ska hända. Det är klurigt och vi kommer garanterat på oss själva med att många gånger gå i fällan att uttrycka vad vi inte vill ska ske. Tänk om det är så att hjärnan försvårar för oss att lyckas med det vi föresätter oss bara genom det här. Då är det värt att öva på eller hur?

En läkare berättade för mig hur hans patienter kunde opponera sig när han påtalade att de skulle träffa en dietist. De sa – nej, men inte är det nödvändigt, doktorn kan väl berätta vad det är jag inte ska äta!

Som dietist tänker jag att det är tråkigt att höra vad man inte bör äta. Jag vill mycket hellre bli ihågkommen som en dietist som berättar att vi får äta! Vi får nämligen äta allt. Oavsett vad du vill åstadkomma kan du äta allt. (Förutom om du har en livsmedelsallergi förstås.)

Grejen är att vissa saker kan och bör vi äta oftare och mer av och andra saker mindre. Vad som är vad kan en dietist vara behjälplig med. Många tror att dietister bara jobbar med övervikt och obesitas och så är det förstås inte. Om du har en önskan om att börja äta bättre kanske för att du till exempel har diabetes, mag-tarmproblem, undervikt eller något annat är du välkommen att boka in dig till någon av våra dietister.
Du behöver ingen remiss. Patienttaxa 200 kr, högkostnadsskydd och frikort gäller.

De flesta av oss har föreställningar om vad som är bra och dålig mat och att prata om detta med en person som har kunskap i näringslära kan underlätta. Vi dietister talar mest mat med våra patienter och får genom åren höra hur människor löser sina svårigheter på olika sätt. Denna erfarenhet är ovärderlig då vi ska vägleda någon i det virrvarr som råder inom området mat och hälsa.

Mycket sitter i vårt huvud. Faktiskt kan sättet vi tänker påverka vad vi stoppar i vår mun. Genom att bli lite mer medveten kan vi räkna hem flera goda förändringar. Vi behöver inte göra orealistiskt stora försakelser för att nå resultat. Du behöver inte bli en hälsofreak för att må bättre helt enkelt.

Förslag på tankar att lova oss själva:

·       Jag vill äta mer regelbundet

·       Jag vill äta mer grönsaker och rotfrukter

·       Jag blir mätt och nöjd på en tallrik mat

God fortsättning och välkommen hälsar Dietist Bim